.
Chris van Geel was geen gemakkelijke prater, althans niet in het openbaar of tegenover vreemden. Dan was hij eerder gereserveerd en geremd, op het schuwe af soms. Dat gold niet voor zijn intimi of vrienden, of voor vreemden die belangstelling voor zijn werk toonden. Maar ook dan ging het praten gemakkelijker als hij een stuk papier voor zich had en hij, al pratend, kon tekenen.
Na een gesprek met Willem Sandberg, directeur van het Stedelijk Museum te Amsterdam, bleef er geen lijstje met gemaakte afspraken achter, maar een gedachteloos gemaakte tekening van een koe-achtig dier. Toen Sandberg afscheid nam van het Stedelijk Museum verscheen er een speciaal aan hem gewijd nummer van het tijdschrift Museumjournaal (april-mei 1963). Van Geel stuurde ook een bijdrage: de tekening van de koe, met als toelichting “Chris van Geel praat gemakkelijker met een stuk papier voor zich –”.
(Bewerking van ‘Praten’, in ‘Van Geel Alfabet’, Hollands Maandblad, augustus-september 2023)
Chris van Geel was geen gemakkelijke prater, althans niet in het openbaar of tegenover vreemden. Dan was hij eerder gereserveerd en geremd, op het schuwe af soms. Dat gold niet voor zijn intimi of vrienden, of voor vreemden die belangstelling voor zijn werk toonden. Maar ook dan ging het praten gemakkelijker als hij een stuk papier voor zich had en hij, al pratend, kon tekenen.
Na een gesprek met Willem Sandberg, directeur van het Stedelijk Museum te Amsterdam, bleef er geen lijstje met gemaakte afspraken achter, maar een gedachteloos gemaakte tekening van een koe-achtig dier. Toen Sandberg afscheid nam van het Stedelijk Museum verscheen er een speciaal aan hem gewijd nummer van het tijdschrift Museumjournaal (april-mei 1963). Van Geel stuurde ook een bijdrage: de tekening van de koe, met als toelichting “Chris van Geel praat gemakkelijker met een stuk papier voor zich –”.
(Bewerking van ‘Praten’, in ‘Van Geel Alfabet’, Hollands Maandblad, augustus-september 2023)
Reacties
Een reactie posten